Dag 10: Great smoky mountains

13 augustus 2016 - Maggie Valley, North Carolina, Verenigde Staten

Vandaag stond de wekker erg vroeg, namelijk 06.30u omdat we een flinke tocht voor de boeg hadden. We wilden vanuit Boone naar Grandfather Mountain (30min) rijden, dan door naar de Great Smoky Mountains (GSM) en dan Clingmans Dome bezoeken (3u15 rijden) en daarna naar de Pigeon River voor het raften (1u30 rijden). Dus veel rijden in weinig tijd.
Om 07.00u al aan het ontbijt in ons hotel Baymont Inn & Suites, we waren niet de enige die het idee hadden vroeg te vertrekken. Het was al aardig druk met mensen bij het ontbijt of die al rondliepen met koffers of bij de receptie stonden. Wij zijn uiteindelijk om 7.45u vertrokken richting Grandfather mountain.

Eenmaal daar aangekomen bleek de entree $20 pp te zijn. Bij Grandfather mountain is een Mile High swinging bridge waar je overheen kan lopen en een kleine zoo waar ze dieren houden die leven in het gebied rond de blue ridge mountains. Maar 40 dollar vonden wij veel te duur voor even over de brug te lopen, dus zijn we gelijk naar GSM gereden. Hier hoefden we helemaal niet te betalen (zelfs geen nationale parkenpas nodig) om naar binnen te gaan. Dus even snel langs het visitors center en dan door richting de trail en overlook: Clingmans Dome.

Door de GSM rijdt eigenlijk één weg waar al het verkeer over moet, maar gelukkig was het nog niet zo druk dat we moesten file rijden. We konden zo naar boven richting Clingmans Dome. Onderweg reden we al steeds meer in de nevel/mist en zag je goed waar de naam Great Smoky Mountains vandaag kwam. Eenmaal boven was het wel druk en reden er al auto's rondjes voor een parkeerplek. Dennis zag er nog een langs de weg, dus zijn we snel daar gaan staan.Vervolgens zijn we naar de top gelopen.

Clingmans Dome is een trail van 0.5 mile dus 800meter maar wel steil omhoog. Een flinke klim dus. Dan nog eens een soort van spiralen loopbrug op naar de toren om te genieten van het uitzicht. Nou mooi niet dus, een uitzicht was er niet, want we stonden midden in de wolken. Je kon de bomen en de loopbrug nog zien, maar veel verder dan dat konden we niet kijken. Na onze standaard fotosessie zijn we weer naar beneden gelopen.

Vervolgens in de auto weer naar beneden naar de Appalaichen trail (de enige weg door het park) en daarna de slingerweg gevolgd in de richting van Gatlinburg en vervolgens Hartford (de plek van het raften). We hadden een rafttocht al geboekt en we zouden om half 4 gaan raften, maar moesten volgens de voucher een uur van te voren er zijn. Uiteindelijk waren we ruim een uur van te voren bij 'white mountain rafting' in Hartford, Tennessee. We konden onze autosleutel afgeven die werd bewaard en na het ondertekenen van het contract dat de organisatie nergens voor verantwoordelijk is, konden we wachten tot we werden geroepen om mee te gaan.

We zaten nog geen 2 minuten of we werden al geroepen. Lekker snel aan de beurt dus. Wij zaten met nog 4 andere jongens in de raft uit India en Chicago en onze instructeur was Stanley. We kregen een zwemvest, helm en peddel en vervolgens moesten we plaatsnemen in de bus. We werden met nog 5 andere boten naar de Upper Pigeon River gereden, best een flink stuk rijden. Onderweg kregen we nog veiligheidsinstructies en eenmaal op locatie werd nog een en ander uitgelegd over hoe te peddelen en bepaalde instructies van Stanley tijdens het raften. Daarna gingen we al het water op. Al vrij snel kregen we flinke stroomversnellingen en wat dalinkjes voor onze kiezen. Stanley manouvreerde ons er mooi doorheen, maar we zagen wel bij andere boten (van dezelfde organisatie) mensen uit de raft vallen. Die moesten dan weer opgepikt worden, zo ook iemand bij ons die wij opgepikt hadden omdat hij uit zijn raft was geslagen door de golven. Stanley liet ons rondjes draaien op wilde stukjes, soms wat harden peddelen en hij vertelde onderweg. Echt een leuke tocht. Uiteindelijk waren we om 17u pas weer terug bij de parkeerplaats en konden we douchen/omkleden. Nog even onze foto's gekeken die door de organisatie waren gemaakt. (Alleen Dennis was te zien, want die zat voorin de boot). Toen zijn we maar naar ons hotel gereden in Maggie Valley: Four Seasons Inn. Helaas was het zwembad gesloten en zijn we even gaan kijken of we in het beekje achter het hotel konden gaan zwemmen. Dit was alleen zo ondiep dat je alleen op de stenen kon liggen en dat zagen we niet zo zitten.
Uiteindelijk maar even op bed gelegen, gedoucht en zijn we gaan eten bij een restaurantje in de buurt.

Nu lekker in bed en morgen op naar Savannah, Georgia. Weer een nieuwe staat die we gaan bezoeken. In Savannah zullen we twee dagen blijven, even wat meer rust in de reis. Savannah is wel nog zo'n 5uur rijden, dus eerst nog een flinke tocht voor de boeg.