Dag 10 - Maui

2 mei 2018 - Lahaina, Hawaii, Verenigde Staten

Om 05.30u de wekker want we willen de road to Hana gaan doen. Een weg waar ongeveer vanaf ons hotel zo'n 3 uur rijden voor staat enkele reis. Dus we hebben wel een lekker dagje voor de boeg.

We gaan eerst naar de Safeway voor vers stokbrood voor onderweg. Die supermarkt is hier 24 uur per dag open, lekker handig dus. Halverwege ontdekken we dat we onze kaart voor de road te Hana vergeten zijn. Gelukkig komen we zo ongeveer langs het vliegveld, daar staan bij de bagageband (waar je van buitenaf zo naar toe kan lopen) allema folders over Maui en een daarvan is een kaart met de road to Hana er op.

Als we dan eindelijk echt onderweg zijn is het 07.30u ongeveer. De road to Hana is een weg met 620 bochten en 46 één-weg-bruggetjes. Het gaat dwars door de natuur heen en stukken langs de oostkust van Maui. We hebben besloten om niet alle stops op de heenweg te pakken, maar te verdelen over de heen- en terugweg. Op de kaart staat precies aangegeven bij welke milemarker wat te zien is. Je moet alleen zelf goed opletten bij welke milemarker je bent, want langs de weg wordt niets aangegeven.

Zo stoppen we bij verschillende watervallen en af en toe een overlook. Het is soms lastig parkeren, want er zijn maar weinig parkeerplaatsen langs de weg, er zijn stukken waar je niet mag parkeren en dan heb je nog de one-lane stukjes, waar de weg niet breed genoeg is voor twee auto's. We rijden helemaal tot voorbij Hana. Daar zit nog Wailua Falls en Seven Sacred Pools. Helaas moeten we voor de pools het Haleakala NP in en daarvoor moet je toegang betalen. Het bonnetje van de toegang van gisteren hebben we helaas al weggegooid, omdat we niet wisten dat dit stukje in het nationale park lag.

Op de terugweg stoppen we bij nog een waterval en bij een rainbow eucalyptus tree en het bamboo forest. Die laatste lijkt wel een doolhof. Er zijn smalle openingen langs de kant van de weg waar je het bos in kan. Eenmaal er in lopen er links en rechts allemaal smalle paadjes. Super modderig en glad ook wel, maar je kan je prima vast houden aan de bamboo.

Dan is het nog ruim 2 uur terug rijden richting hotel. 's Avonds gaan we nog even naar de outlet die op 10min rijden zit en lekker een hapje eten bij de pizzeria in de outlet. Echt een aanrader!

1. René:
    4 mei 2018
    hoi Dennis en Lonneke,
    op het NL nieuws staat dat op Big Island van Hawaii een vulkaan is uitgebroken waarvan de lavastoom door een dorpje is gelopen... hebben jullie daar iets van meegekregen, ook zitten jullie op een ander eiland?!?
    wens jullie een goed vervolg van jullie reis, tot foto's kieken! internet is dus zo beetje als bij ons in ut buitengebied :-)