Dag 15 - Big Island

7 mei 2018 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

Vroeg op vandaag, want om 08.00u moeten wij ons melden in de haven bij Hang Loose boat tours. We hebben een dolphin & reef snorkel tour geboekt (via viator.com) en voor deze organisatie gekozen voornamelijk vanwege de prijs. De meeste tours op Hawaii zijn erg duur, op alle eilanden. De meeste beginnen zelfs pas vanaf $100.

Het is ongeveer 20 minuten rijden, maar het is druk en er is file onderweg. Uiteindelijk arriveren we om 08.15u bij de haven. Erg is dat niet, want de tour vertrekt om half 9. De captain staat ons al op te wachten en we checken in. We zijn de enige 'buitenlanders' aan boord. De rest zijn allemaal Amerikanen. Er kunnen 24 man op de boot en hij zit helemaal vol. Het is geen grote boot, er staan gewoon stoeltjes op waar je op kan zitten. Achteraf blijkt een grotere boot niet nodig. We krijgen snorkelgear aangemeten, maar hebben ook onze eigen spullen bij. Onderweg kunnen we zelf snacks pakken als chips en ook drinken is inbegrepen bij de prijs.

Ze vertellen dat we eerst een stuk gaan varen naar een plek waar regelmatig dolfijnen zitten. Ze droppen ons dan op die plek, maar het kan zijn dat we wel 3 tot 4 keer gedropt moeten worden. Als we op de plek aankomen liggen er al meer bootjes in het water en snorkelaars. Na even zwemmen is het gelijk raak. We zien eerst twee dolfijnen en dan nog twee. Maar vervolgens zitten we midden in een grote groep dolfijnen van meer dan twintig die zo onder ons doorzwemmen. Echt heel gaaf. De dolfijnen blijken in grote cirkels te zwemmen en komen soms op dezelfde plek terug, maar de captain besluit ons iets verder te droppen. Dus iedereen aan boord. Een paar minuutjes varen en snel weer van de boot. En zo zitten we alweer midden in de dolfijnen. We zwemmen een stuk mee en sommige zijn aan het spelen en komen echt heel dicht bij en zwemmen rondjes om je heen. Dan worden we nog een derde keer gedropt en lijkt het of de dolfijnen net te ver van ons vandaan zijn. Als de meesten alweer aan boord zijn zwemt Dennis nog even een stukje met de dolfijnen mee.

Daarna varen we een stuk verder naar Captain Cook. Dat is een mooie snorkelplek met veel en mooi koraal en veel vissen. Lekker om mee af te sluiten en even rustig te zwemmen. Want met die dolfijnen moet je toch aardig kunnen zwemmen en snorkelen. Uiteindelijk varen we terug en zijn we rond half 2 weer in de haven. Een flinke tour dus en echt een aanrader om met dolfijnen in het wild te zwemmen!

Na terugkomst in de haven lopen we naar Kaloko Honokohau National Historic Park. Dat is een park waar je gewoon binnen kan wandelen. Het zit een beetje afgelegen als je langs de haven af loopt. Het blijkt een strand te zijn waar schildpadden graag komen om te slapen. We zien er al gelijk een aantal lekker liggen en zien ook een aantal gaten in het strand. Waar de schildpadden hun nest graven.

Na dit bezoek gaan we even terug naar het appartement en pakken wat spullen. Want het Volcanoes National Park is voor een deel weer open en we willen daar toch wel graag naartoe. Het is vanaf Kona wel ruim twee uur rijden over een één-baansweg, maar we willen het wel graag gezien hebben. Onderweg begint het al te regenen en als we eindelijk daar aankomen is het erg mistig en miezert het nog steeds. Ook dit park ligt hoog, dus het koelt er zeker 's avonds, best wel af.

We kunnen maar een klein stukje rijden van de Crater rim drive en de Chain of the craters road. We zien wel grote kraters en we kunnen op een aantal plaatsen over de lava lopen van uitbarstingen uit 1974 en later. We zien ook steaming vents, daar komt rook uit de grond. We zijn natuurlijk al in Yellowstone geweest en daar is dit niets bij, maar toch is het apart daar te lopen. Het is vooral jammer dat het weer zo slecht is en we zo weinig kunnen bezoeken. Als afsluiter gaan we naar het Jagger museum. Van daar kijk je in de krater van de Kilauea vulkaan. Ja dat is de vulkaan die aan het uitbarsten is en nee de vulkaan is niet precies in de krater uitgebarsten, maar op twee plekken halverwege de vulkaan bij de districten Leilani en Puna. Het is druk bij het Jagger museum en dat is omdat je vanaf daar zicht hebt op de actieve vulkaan en wanneer het donker wordt een rode gloed ziet vanuit de krater. Het is raar om zo te zien die rode gloed. Helaas is het mistig en zie je dus minder dan met helder en droog weer. Nu staan er allemaal mensen met regenjassen en jassen (goed voorbereid) en mensen met handoeken of die een trui aanhebben van de giftshop (niet zo goed voorbereid). Wij hebben gelukkig een lange broek en trui bij en broodjes, aangezien we lang moeten rijden en rond etenstijd in het park zijn. Als het zo goed als volledig donker is rijden we weer terug.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade