Dag 13 - Big Island

5 mei 2018 - Hilo, Hawaii, Verenigde Staten

Het Volcanoes National Park is ook vandaag nog gesloten na de aardbevingen van gisteren en de uitbarsting van de vulkaan Kilauea. Dus gaan we vandaag een dagje snorkelen en lekker op het strand liggen.

We rijden naar Richardson Beach. Ons hotel zit eigenlijk al aan de lange weg waar alle 'strandjes' aan liggen. Het zijn vaak ook niet echt strandjes, maar meer stukjes kust waar soms een lifeguard aanwezig is en faciliteiten zijn als toiletten en picnic tafels. Het zijn vooral rocky shorelines, zoals ze dat hier noemen. Richardson Beach heeft een mooi stukje gras en staat ook bekend als black sand beach. Dat is dus zwart zand (van de lava). Het zand is super heet, maar verder is het een leuk strandje om te liggen en vooral mooi om te snorkelen. Het is niet diep en je hebt weinig last van de stroming. Er zitten veel verschillende vissen en het koraal is het mooiste wat we tot nu toe op de eilanden van Hawaii hebben gezien. Het is ook de eerste dag dat de zon vol schijnt en ondertussen is onze factor 50 op en gaan we over op factor 30. Tip: niet doen, wij zijn goed verbrand!

Daarnaast is het zaterdag, dus gewoon weekend voor de locals hier. Zij gaan dan met mooi weer met hele families in hun pick-up trucks naar het strand. De partytenten worden neergezet en de barbecues komen tevoorschijn. Ze zitten daar heel de dag lekker met heel de familie, muziekje aan, eten, zwemmen en biertjes drinken. Er wordt half geleefd uit die pick-ups. Alles heel relaxed en leuk om te zien.

Na Richardson beach gaan we naar Carl Smith beach, dat zou een mooie snorkelspot moeten zijn, maar valt wat tegen na het vorige strandje. We kijken of we nog naar een ander strand kunnen rijden, maar geen een is zo ideaal als Richardson. Dus gaan we uiteindelijk nog even daar heen.

Uiteindelijk een dagje strand dus. Ook wel heel lekker, maar vooral jammer dat we niet naar het nationaal park konden gaan. Morgen rijden we naar de westkust. Voor de bezorgden, dat is ruim 100 mijl van de vulkaan uitbarsting vandaan.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja: