Tips en programma voor 6 dagen New York

18 oktober 2019 - New York City, Verenigde Staten

New York in 6 dagen
Zaterdag 12 oktober - vrijdag 18 oktober

Vliegtickets
Wij hebben onze tickets gevonden via http://www.skyscanner.nl je kan hier makkelijk zoeken naar tickets door de prijzen van een hele maand te zien. Zo kan je als je een beetje flexibel bent in reisdagen de goedkoopste tickets vinden. Wij boekten een retourtje ams - NY voor ongeveer 300 euro. (Heen via Zurich met Swiss en United, terug via Toronto met Air Canada). Wel mochten we alleen handbagage meenemen, maar dat is prima te doen voor een week in oktober.

Het hotel heb ik gevonden via google maps. Super handig zoeken, want je vindt de prijzen en je kan meteen zien waar het hotel zit. Wij zaten in Comfort Inn - Prospect Park in Brooklyn. Ongeveer 5min lopen naar de metro. Met 25 min in Manhattan. Prijs voor een 2 persoonskamer was 575 euro voor 6 nachten.

Wij vlogen heen op Newark en moesten vanaf daar met de trein naar ons hotel. Er rijdt geen metro in New Jersey, pas vanaf Manhattan kan je de metro pakken. Kosten ongeveer 15 dollar pp enkele reis.

Metro
Koop bij aankomst op het eerste metro station meteen een metrokaart voor een week. Deze kost 33 dollar en daarmee kan je onbeperkt de metro pakken. Werkt heel makkelijk en zo kun je overal en snel komen in New York. Je kan een metro kaart halen bij ieder metro station. Er zit altijd een medewerker die je er gratis een kan geven. Nog handiger gebruik een app. De app die ik super handig vind is Eric's New York. Gratis te downloaden via de appstore of de playstore. In de app zit een kaart van NY met alle bezienswaardigheden er op, maar ook de metro kaart met alle stations. De app is offline te gebruiken, alleen je locatie aanzetten en je weet precies waar je bent en waar je naar toe kan.

New York pass
Als je voor het eerst naar NY gaat is een pas super handig. Je hebt verschillende passen die je kan gebruiken. Je kan een pas kopen die voor een aantal dagen gebruikt mag worden waarbij je een onbeperkt aantal attracties kan doen. Je hebt ook passen waarbij je kiest voor hoeveel attracties je de pas kan gebruiken. Ga je voor het eerst, kies dan een pas die je onbeperkt kan gebruiken voor het aantal dagen dat je gaat. Het scheelt je super veel geld en je hoeft nergens in de rij, je hoeft niet moeilijk te doen met kaartjes bestellen etc.

Wat te doen in NY
Je kan zoveel doen en zien in NY dat het handig is om vooraf te bepalen wat je wil doen en eventueel al een planning te maken. Plan vooral niet te veel op een dag, het is namelijk best vermoeiend omdat je erg veel (kilo)meters maakt op een dag.

Wij vinden het bijvoorbeeld erg leuk om sportwedstrijden te kijken. Wij zoeken dan vooraf uit wat er te doen is. Je kan niet het hele jaar door alle sporten bekijken. Zoek dat dus goed uit en plan je programma er omheen. Kaartjes kan je via de officiele kanalen kopen, wij bestellen ze meestal via Stubhub. Dat is een soort van ticketswap. Je koopt je kaartjes van iemand anders die niet kan gaan. Tot nu toe altijd goed gegaan. Je krijgt meestal een e-ticket op je telefoon dus je hoeft niet moeilijk te doen met het uitprinten er van.
Ijshockey clubs: New York Rangers, Islanders en New Jersey Devils.
Basketbal clubs: New York Knicks, Nets
Honkbal: Yankees, Mets
American Football: Giants, Jets

Uitzicht over New York
Je hebt drie attracties waar je een mooi uitzicht hebt over New York.
Top of the Rock
Empire State Building
One World Observatory

Ik vind zelf het uitzicht vanaf Top of the Rock het mooist. Vanaf daar heb je 360 graden uitzicht en kan je Empire state building en de Freedom Tower zien. Ook heb je als enige mooi uitzicht op central park. Je staat hier buiten en er zit geen hek voor het uitzicht. Tip: ga tijdens zonsondergang. Je ziet dan de lichten van de stad aan gaan en de zon staat dan erg mooi op de gebouwen.

One world ovservatory ligt in het zuiden van Manhattan. Ook hier heb je 360 graden uitzicht maar wel achter glas. Ook hier zie je de Empire State Building, maar minder dan vanaf Top of the Rock.

Het Empire state building vind ik het minste uitzicht hebben van de drie. Je staat hier wel buiten en kan ook 360 graden rond lopen. Het is alleen erg druk en er zit een hek. Dus wil je foto's maken dan moet je je camera er door steken en een leuke foto met het uitzicht op de achtergrond zit er niet in. Je kan sinds kort ook naar een nog hoger deck, maar dan moet je $10 bijbetalen.

Brooklyn bridge
Ga lopend over de Brooklyn bridge vanaf brooklyn. Dan loop je richting Manhattan en heb je het mooiste zicht op de stad. Vanaf Brooklyn bridge park heb je ook mooi uitzicht. Kijk hier de zonsondergang.

9/11 memorial en museum
Wat mij betreft een must als je in New York bent. Ga vroeg, want het is er snel erg druk. Wij hebben het museum in ongeveer 3 uur tijd bekeken. Download de app en neem zelf oortjes mee of haal voor $8 de audio tour. De tour is helaas in het Engels maar zo indrukwekkend. Dit mag je niet overslaan! Daarna kan je natuurlijk het memorial bekijken buiten.

Central Park
Ga naar het park als het mooi weer is of in het weekend. In het weekend worden de sportveldjes in het park druk gebruikt, maar ook de fiets en hardloop paden zijn dan druk bezet. Leuk om zelf te wandelen en te kijken of huur fietsen en fiets zelf door het park. Het is veel heuvel of en af, nog best intensief dus.

Times Square
Vooral leuk om rond te lopen en lekker te kijken. Het is er super druk met vooral toeristen. Ga lekker winkels kijken of ergens eten. De prijzen liggen structureel hoger op Times Square dan wat verder er vandaan en als het druk is dan wordt je snel weggewerkt.

Circle Line Cruise
Met je New York pass kan je een kaartje halen voor een van de cruises. Wij hebben de tour om Manhattan gedaan, zo zie je heel manhattan en het vrijheidsbeeld vanaf het water. Erg leuk om kennis te maken met New York. Ook hebben wij de Harbour Lights tour gedaan. Deze gaat met zonsondergang langs de zuidkant van Manhattan en het vrijheidsbeeld. Ook echt een aanrader. Je staat buiten op de boot, zeker in de avond kan het dan koud zijn!

Chelsea Market
Een leuke maar drukke foodmarket in een oude koekjesfabriek. Leuk om eens doorheen te lopen en wat te eten. Niet een must.

High Line
Een oude spoorweg die omgetoverd is tot wandelpad. De geluiden van de drukke stad verdwijnen en je loopt hier heerlijk even buiten de drukte. Alhoewel in New York het bij iedere toeristische attractie tegenwoordig druk is. Bekijk hier ook het nieuwe gebouw the Vessel.

Coney Island
Raad ik af. Wij zijn er geweest en er was niets te doen. Alhoewel op internet stond dat het open zou zijn, waren er slechts enkele eettentjes op de boulevard geopend. Verder was er niets te beleven. Wij waren er half oktokber en het was prachtig weer. Misschien dat het in de zomer wel druk is en leeft, maar voor nu zou ik zeggen bespaar je de lange rit naar Coney Island.

Shoppen
Je kan voor het shoppen naar Times Square of naar 5th avenue, maar dan betaal je waarschijnlijk de hoofdprijs. Online wordt vaak Woodbury common outlets genoemd. Maar dit is ver weg en de busrit is vrij prijzig. Voor een goed outletcenter ga je naar New Jersey Gardens. Deze outlet is vanaf de Port Autorithy te bereiken met de bus (30-40 min). Wil je niet naar New Jersey ga dan naar Century 21. Deze zit in Manhattan (Central park west en bij 911 museum) en in Brooklyn.

Leuke barretjes
Tap Haus 33
Hier kan je zelf allerlei verschillende bieren tappen. Je kan hier een tapcard krijgen waar je geld op zet, vervolgens scan je de kaart bij het biertje dat je wilt tappen. Hij rekent voor je uit hoeveel je hebt getapt en wat dat kost. Prijzen staan aangegeven per ons.

Beer Autorithy
Deze zit achter het New York Times gebouw naast de Port Autorithy. Ga hier naar de bovenverdieping. Je kijkt hier mooi naar de drukte van de stad terwijl jij keus hebt uit flink wat verschillende bieren.

Stout
Deze tent heeft een aantal vestigingen verdeeld over de stad. Je kan hier gezellig eten, drinken en sport kijken voor een prima prijs en met genoeg keus uit verschillende bieren.

Tonic
Ook dit is een leuke plek om wat te drinken. Gezellig druk, genoeg keus.

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te zien en te doen, zoals grand central station, bryant park, st patricks cathedral, MoMa, the Met, museum of natural history etc. Kies vooral wat bij jou past. Voor ons was dit de 3e keer in New York. De eerste keer zijn wij een week geweest in maart. De 2e keer een paar dagen in de zomervakantie als onderdeel van een roadtrip. Ons programma zal dus wellicht anders zijn dan wanneer je voor het eerst gaat.

Ons programma:
Zaterdag 12 oktober
07:00 vlucht Ams - Zurich (Swiss)
10:10 vlucht Zurich - Newark (United)
13:00 aankomst Newark
Naar het hotel
Richting Manhattan voor een hapje eten en wat drinken.

Zondag 13 oktober
One world observatory
Winkelen bij Century 21
Central Park
Eten en drinken bij Tap Haus 33
Circle line harbor lights cruise

Maandag 14 oktober
Trein naar Newark
New Jersey Devils ijshockey wedstrijd
Door naar Jersey Gardens Outlet
Eten bij Applebees in de outlet
Terug naar New York

Empire State Building zonsondergang
Eten in de buurt van Times Square

Woensdag 16 oktober
Brooklyn bridge over wandelen
Roosevelt tram naar roosevelt island
Chelsea Market

The Vessel
Times Square
Tap Haus 33

Vrijdag 18 oktober
Uitchecken en naar de luchthaven.
14.40 LaGuardia - Toronto
20.50 Toronto - Amsterdam
(Tip, probeer een late terugvlucht te boeken, dan heb je nog een hele dag in New York.)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade