Tips voor een reis naar Hawaii

11 mei 2018 - Eindhoven, Nederland

Algemeen:
- Je kan op alle eilanden wel minimaal een week besteden als je alles wilt bekijken. Wil je net als ons eilandhoppen, kijk dan naar onze indeling.
Wij hadden in totaal 15 nachten op Hawaii (en 1 in Chicago). Wij hadden een late terugvlucht wat ons ook nog eeb volledige dag opleverde. Heb je meer nachten te besteden op Hawaii kan je die natuurlijk zo ergens bij plakken. Uiteraard heeft iedereen een andere voorkeur.

Onze planning was:
Oahu 2 nachten
Kauai 4 nachten
Maui 4 nachten
Big Island 5 nachten (2 Hilo, 3 Kona)
Wij vonden Oahu te kort, Kauai was prima, Maui was net te kort (zouden wij 5 nachten doen) en Big Island was prima.

- Oahu vonden wij vooral toeristisch, op zich houden wij wel van grote steden, maar je merkte hier het meest dat je in Amerika was. Er is hier meer te doen dan Honolulu en Waikiki. Wij waren vooral meer benieuwd naar de andere eilanden vandaar de keuze voor 2 nachten hier. Ik zou hier minimaal 1 nacht bij plakken als je meer tijd hebt.

- Op Kauai kom je echt voor de natuur. Het is een prachtig eiland, maar kan er ook goed regenen.

- Maui vonden wij erg leuk, hier kan je heel goed snorkelen en de road to Hana was erg leuk om te rijden. Ook een bezoek aan de vulkaan Haleakala is leuk om te doen. Wij vonden dit een vrij divers eiland, met mooie natuur maar ook mooie stranden en goede snorkelspots. Wij hebben hier de meeste schildpadden gezien.

- Big Island is inderdaad de grootste van alle eilanden. Vanuit Hilo kan je het Volcanoes NP bezoeken, maar ook andere bezienswaardigheden aan de oostkant van het eiland. Toen wij er zaten was de Kilauea vulkaan uitgebarsten en konden wij dit niet bezoeken. Dit is het enige eiland waar wij aanraden om op twee plaatsen te overnachten. Wij eindigden in Kona voor 3 nachten. In Kona is minder te doen, maar wij zaten hier 3 nachten omdat wij hier onze vakantie afsloten en de laatste dagen wilden relaxen. Wij deden hier ook een tour om te zwemmen met wilde dolfijnen. Normaal zou 2 nachten Kona voldoende zijn en zou 3 in Hilo beter zijn. Afhankelijk van de indeling van je reis.
Wij vonden Maui het leukst en Kauai het mooist.

Vliegen
- Boek je binnenlandse vluchten via Hawaiian als multi ticket en wordt member. Dat kost niets maar geeft wel korting op bagage en een multiticket is vaak goedkoper.
- Let bij het boeken van je interisland vluchten op dat je vlucht geen overstap heeft op Oahu op die korte stukjes kost dat stiekem veel tijd. Denk ook goed na over het tijdstip van vliegen. Naar Kauai vlogen wij rond 18.00u, wat prettig was want je komt savonds aan en hebt vanaf de volgende dag een volledige dag. Reken tijdens een vluchtdag dat je minstens een halve dag kwijt bent aan het vliegen etc. Ondanks dat een vlucht maar 40min duurt. Naar de luchthaven gaan, auto inleveren, inchecken, douane, wachten, vliegen, wachten op je koffers, auto ophalen, hotel bezoeken, boodschappen doen, het kost snel een halve dag. Wij googleden vooraf waar de walmart en safeway zaten zodat wij nadat we de auto hadden opgehaald direct wat drinken en eten konden inslaan voor de komende dagen.
- Op de luchthaven staan in de aankomsthal vaak stands met flyers van het eiland. Daar zitten hele handige tussen met kaarten van het eiland met bijvoorbeeld de beste snorkelspots, of in Maui een van de road te hana met tips. Super handig en kost niets
- Ben max 1,5 uur van te voren op de luchthaven aanwezig voor je vluchten. De luchthavens zijn erg klein en er is weinig te doen. De kleinste luchthaven die wij gezien hebben was Kona. Daar waren maar 5 gates en wachten moest op een soort van openluchtterras. Er is dan een touristshop, verder is er niets te doen.
- Denk goed na over je heen en terugreis. Wij boekten een retour via vliegtickets.nl voor ongeveer €550 pp. Wij kozen voor een overstap in Chicago heen van een dag, zodat we zeker onze vlucht naar Honolulu zouden halen. Al onze vluchten waren met United, zodat bij een eventuele vertraging van een van de vluchten zij iets regelen. Zoek goed naar tickets maar let op de overstaptijden en via/op welke luchthavens je vliegt. Wij vlogen heen op Honolulu en terug vanaf Kona. Honolulu is een 'leukere' luchthaven waar meer te doen is, dus handiger om van terug te vliegen. Maar aan de andere kant vond ik de volgorde van de eilanden hoe wij ze bezochten erg prettig (Oahu, Kauai, Maui, Big Island).
- Ook je overstap luchthaven is iets om over na te denken. Wij vlogen eind april heen en zelfs toen was er nog sneeuw gevallen in Chicago. Wil je zo min mogelijk kans op vertraging, kies dan een overstap in een warmere plaats!

Oahu:
- Enige eiland waar OV goed geregeld is
- Auto huren geen must, wel handig (parkeren is vaak duur)
- Bezoek Diamond Head in de ochtend zo vroeg mogelijk
- Hanamau Bay voor snorkelen
- Minimaal 3 dagen volledig

Kauai
- Minimaal 3 dagen volledig
- Kippen en hanen lopen los rond
- Ga op tijd eten, na 20.30 is er niets meer open!
- Zuiden is zonniger (Poipu beach)
- Boek een vliegtuigtour over Kauai
- Kapaa/ Lihue liggen centraal op het eiland, makkelijk vanuit daar alles bezoeken
- Bezoek Wailua Falls en Opeakaa Falls
- Bezoek Waimea Canyon en Koke'e state park
- Bezoek Poipu Beach en Tunnels Beach
- Bezoek een farmers market
- Huur een auto, klein is fijn!
- Parkeerplaatsen zijn vaak schaars, dan is een kleine auto makkelijker. Of vertrek vroeg.

Maui:
- Rijd de road to Hana, start vroeg
- bezoek Haleakala en trek warme kleren aan, het is er koud boven!
- Ga veel snorkelen, er zijn veel fijne plekken
- Black Rock beach
- Napili Bay (alle stranden daar in de buurt)
- Huur een kleine auto
- boek minimaal 4 nachten, 5 of 6 is nog beter!

Big Island
- verdeel je tijd over twee plaatsen Hilo/ Volcano noord-oorstkant en Kona westkant
- wij deden 5 nachten (2 hilo/3 kona) was het einde van de vakantie. Dat is het minimum. Bij ons was er een aardbeving en vulkaanuitbarsting waardoor een groot deel van de oostkant en Volcanoes NP afgesloten was toen wij in Hilo zaten.
- wij vlogen op Hilo (vanuit Maui) en vertrokken vanaf Kona. Zo hoef je niet op en neer te rijden met je huurauto. Je betaald wel drop-off kosten.

Wij hadden op Kauai, Maui en Big Island een huurauto. Op Kauai en Maui een compact car, wat prima was omdat de afstanden daar niet zo groot zijn. Op Big Island hadden wij een mid-size auto, wat ook fijn was, omdat hier de afstanden groter zijn. Een 4-wheel drive is echt niet nodig. Je mag met de huurauto toch niet op onverharde wegen rijden. Kijk wel bij welke aanbieder je boekt. Bij dollar is bijvoorbeeld een 2e bestuurder niet inbegrepen. Bij Budget dan weer wel. Wij boekten onze huurauto voor Kauai en Maui via Expedia, omdat we daar een combi hotel + auto konden boeken, wat goedkoper was dan beide los te boeken. Op Big Island hadden wij de auto via http://www.autoeurope.nl omdat wij daar de auto ophaalden in Hilo en inleverden in Kona. Laat je nergens extra verzekeringen aanpraten, je bent goed verzekerd vanuit Nederland.

Dan nog:
- Het water is drinkbaar
- Het weer is erg veranderlijk
- Gebruik factor 50
- Neem je eigen snorkelspullen mee (snorkelmasker is echt heel handig!) Wij kochten onze spullen voor een paar euro bij Decathlon, wij hadden kleine flippers mee wat achteraf heel handig was. Zo hoef je niet daar je spullen nog te kopen of steeds te huren. Je hebt je spullen altijd bij de hand als je op pad gaat. De kleine flippers waren handig, want die hele grote flippers heb je niet nodig op de stukken waar je kan snorkelen en kleine flippers zijn handiger mee te nemen (weegt minder en minder ruimte in je koffer)
- Waterschoenen zijn handig, op veel plekken zijn rotsen wil je de zee in om te snorkelen, dan kan je met waterschoenen het best vooruit.
- Koop een waterdicht tasje (tabletformaat past alles in) voor je kostbare spullen om mee te zwemmen.
Koop een shirtje waar je mee kan zwemmen. Als je van plan bent veel te snorkelen dan is dat handig om niet te verbranden. Je ligt namelijk veel in het water en je rug ligt constant in de zon. De zon is ook erg sterk en verbranden gaat snel.
- Neem een camera mee die onderwater kan. Een gopro of iets anders wat tegen water kan. Zeker als je veel gaat snorkelen of zoals wij met wilde dolfijnen zwemmen, is het heel gaaf om alles vast te kunnen leggen en terug te kunnen kijken.
- Neem een tomtom mee met Amerikaanse kaart. Vooral handig om te navigeren naar verschillende strandjes.
- Vries een flesje water in, zo blijft de rest van de dag ook je andere eten/drinken koel zonder op ieder eiland een koelbox aan te moeten schaffen.
- Haal voor tussen de middag vers (stok)brood bij een supermarkt en neem beleg mee, dan hoef je niet steeds ergens te gaan eten. Of smeer vooraf broodjes en neem deze mee overdag.
- Eten is erg prijzig, google naar goedkope en leuke lokale tentjes in de buurt. Kijk ook waar locals eten.
- Of boek een condo (appartement), zodat je je eigen eten kan klaar maken.
- Bedenk vooraf in wat voor verblijf je wilt zitten. Wij vinden hotels fijn, anderen zweren bij een huisje. Afhankelijk van met hoeveel mensen je gaat, wat de kosten zijn en wat de voor en nadelen zijn, kies wat jij fijn vindt.

- Kies twee tours die je zeker wilt doen en boek die vooraf (ter plaatse kan ook als je het weer wil afwachten). Tours zijn heel prijzig op Hawaii! Wij deden tours bij Wings over Kauai (een airplane tour over het eiland Kauai) en Hang Loose (een snorkeltocht op Big Island met dolfijnen, echt een aanrader). Je zal vast veel lezen over heli tours. Die zijn echt duur en als je pech hebt zit je in het midden en zie je niets. Wij zaten in een vliegtuigje en vlogen zo over Kauai, prima zicht en veel minder prijzig dan een heli. We hadden een leuke gids die veel vertelde en konden vragen stellen.

Al onze tips zijn vrijblijvend, je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt! Geniet van Hawaii Aloha en Mahalo